Page 6 - Die kant op 2019
P. 6

 VOORTGEZET SPECIAAL ONDERWIJS (VSO)
Speciaal onderwijs is onderwijs voor leerlingen met een handicap, chronische ziekte of stoornis. Deze leerlingen krijgen in het speciaal onderwijs meer aandacht en ondersteuning dan in het reguliere onderwijs.
Clusters speciaal onderwijs
Het speciaal onderwijs bestaat uit 4 clusters:
Cluster 1: blinde, slechtziende leerlingen
Dit zijn leerlingen die slechtziend of blind zijn. Veel van deze leerlingen kunnen met speciale begeleiding naar het reguliere onderwijs. De overige bezoeken speciale scholen.
Cluster 2: dove, slechthorende leerlingen
Dit zijn dove en slechthorende leerlingen, leerlingen met ernstige spraak- of taalmoeilijkheden en leerlingen met commu- nicatieve problemen, zoals bijvoorbeeld bepaalde vormen van autisme.
Cluster 3: gehandicapte en langdurig zieke leerlingen
Dit zijn leerlingen met lichamelijke of verstandelijke beperkingen, langdurig zieke leerlingen en leerlingen met epilepsie.
Cluster 4: leerlingen met stoornissen en gedragsproblemen
Dit zijn leerlingen met psychiatrische stoornissen of ernstige gedragsproblemen. Scholen die verbonden zijn aan pedologische (kinderkundige) instituten vallen onder dit cluster.
  PRAKTIJKONDERWIJS (PrO)
Praktijkonderwijs is een van de vormen van regulier voortgezet onderwijs. Het praktijkonderwijs is voor leerlingen van 12 tot 18 jaar die hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) hebben.
Op weg naar werk
Het doel van het praktijkonderwijs is om leerlingen te begeleiden naar werk. In het praktijkonderwijs wordt theorie gekoppeld aan praktische opdrachten en stages. Leerlingen leren dus door te doen. Zij ontwikkelen vaardigheden die ze nodig hebben om zelfstandig te kunnen werken. Een deel van de leerlingen stroomt na het praktijkonderwijs direct door naar werk. Een ander deel komt er via een vervolgopleiding terecht. Iedere praktijkschool heeft stagecoaches en een groot netwerk aan bedrijven/organisaties om leerlingen te helpen een passende werkplek te vinden.
Een aanpak die werkt
In het praktijkonderwijs hebben leerlingen een eigen leerroute. Deze leerroute komt in nauw overleg met de leerling en de ouder(s)/verzorger(s) tot stand. Het uitgangspunt voor het vaststellen van de leerroute is dat er wordt gekeken naar wat de leerling kan en graag wil. Kenmerkend voor praktijkonderwijs is dat benadrukt wordt waar leerlingen goed in zijn.
Werken aan zelfredzaamheid
Naast de vaardigheden die nodig zijn om zelfstandig te kunnen werken, wordt binnen het praktijkonderwijs ook aandacht besteed aan het vergroten van de zelfredzaamheid van de leerling. Het gaat hierbij om sociale vaardigheden maar ook om praktische zaken zoals bijvoorbeeld koken, het bijhouden van het huishouden enz. Daarnaast maken onze leerlingen kennis met verschillende sport- en spelactiviteiten. Zo leren ze hoe ze hun vrije tijd kunnen invullen.
 voorBereidend middeLBaar Beroepsonderwijs (vmBo)
Het VMBO is een voorbereiding op het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Het VMBO is een vierjarige opleiding waarvan de eerste twee jaren de onderbouw wordt genoemd. In de onderbouw wordt een breed vakkenpakket aangeboden. De onderbouw kan per school anders ingericht zijn. Informatie is op te vragen bij de betreffende school.
Leerwegen in het VMBO
In het derde en vierde jaar volgen de leerlingen verschillende leerwegen, die voorbereiden op een beroepsopleiding. De vier leerwegen zijn:
1. basisberoepsgerichte leerweg;
2. kaderberoepsgerichte leerweg;
3. gemengde leerweg; 4. theoretische leerweg.
In de beroepsgerichte leerwegen zitten meer beroepsgerichte vakken. Over de verschillen tussen de leerwegen, de door- stroommogelijkheden etc. kun je informatie vragen op de school voor voortgezet onderwijs.
 6
       





































































   4   5   6   7   8