Page 28 - Die kant op 2019
P. 28

            2
 De Bodde
Toelatingscriteria
Plaatsing op onze school is alleen mogelijk met een Toelaatbaarheidsverklaring. Deze wordt afgegeven door het Samenwerkingsverband op basis van de ondersteunings- behoefte. In principe worden alleen leerlingen geplaatst die het uitstroomprofiel Arbeid of Dagbesteding hebben. Door samenwerking met het Praktijkonderwijs en andere VSO-scholen in de regio kan het passend zijn een leerling tussentijds door te laten stromen.
Onderwijs in het VSO
In ons onderwijs staan werken, wonen, burgerschap en vrije tijd centraal. Op ieder van deze velden bereiden we de leerlingen voor op hun toekomst. We zetten sterk in op het verkrijgen van een zo groot mogelijke zelfstandig- heid en zelfredzaamheid. In de 1e leerjaren is er een breed onderwijsaanbod waar naast functioneel lezen, schrijven en rekenen, praktijklessen, burgerschapskunde, mediawijsheid en het ontwikkelen van werknemersvaardigheden aan bod komen.
‘Leren leren’ , leren taken uitvoeren en leren functioneren in sociale relaties zijn van groot belang. In de bovenbouw zijn interne en externe stages een onderdeel van het leer- programma. Het praktijkprogramma richt zich op Techniek, Horeca, Groen, Productiewerk, Schoonmaak. We vinden het belangrijk dat de leerlingen veilig leren werken en hun werkplek ook kunnen onderhouden.
Leerlingbegeleiding
Gespecialiseerde leraren en vakleraren. Mede door inzet van onderwijsassistenten kan er veelvuldig met kleinere groepen gewerkt worden. Logopedisten ondersteunen in
het communicatiesysteem van leerlingen.
Differentiatie vindt plaats naar leer- en ondersteunings- behoefte onder andere door het inrichten van struc- tuur- en speciale groepen waarin met name leerlingen met autismeproblematiek geplaatst worden. In enkele groepen wordt gewerkt met het sociaal competentie- model.
Tweewekelijks is er een multidisciplinair zorgteamover- leg waarbij gedragswetenschappers en schoolmaat- schappelijk werker aanwezig zijn. Er is een nauwe samenwerking met zorgaanbieders ten behoeve van extra ondersteuning en begeleiding zoals psychomotore therapie en fysiotherapie.
        De Bodde is een school voor Speciaal- en Voortgezet Speciaal Onderwijs voor leerlingen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte bij leren en gedrag in de leeftijd van 4 – 20 jaar. De doelgroep bestaat uit leerlingen met een licht tot ernstig verstandelijke beperking. Vaak is er sprake van bijkomende problematiek zoals autisme of hechtingspro- blematiek. De Bodde verzorgt specialistisch eindonderwijs via vier leerroutes, waarna leerlingen uitstromen naar arbeid of dagbesteding (arbeidsmatig-, activiteiten- of belevingsgericht). Er is intensieve samenwerking met zorgaanbieders, o.a. Amarant en AMO verzorgen tijdens en aansluitend aan schooltijd een aanbod gericht op versterking van de leerling en het gezinssysteem.
              De Bodde
VSO
Karel Boddenweg 1-2 5044 EL, Tilburg 013-4671363
www.debodde.nl info@debodde.nl
Contactpersonen:
A. Hulshoff (directeur)
Stephan Gijsman (adjunct-directeur) Karin van Diepen (afdelingscoördinator) Saskia Timmermans (psycholoog en IB-er) Aantal leerlingen:
276
(96 leerlingen SO, 180 leerlingen VSO)
8
     











































































   26   27   28   29   30